The long lost feeling

Semalam aku makan malam dengan kawan baik arwah mak, seorang aunty dan anak perempuannya, kawan sepermainan aku zaman muda. Zaman sama-sama tomboyish punya gaya ke sana ke mari berjeanskemejabutang waktu anak-anak lain sibuk dressing pakai dress bunga-bunga dan tocang sini sana.

Kiosk Nasi Lemak Ayam Kampung sebelah Tasik Cempaka, Bandar Baru Bangi. Itu kepunyaan anak lelakinya. Anak lelaki sekarang sibuk dengan bisnes baru di Cheras. Sekarang si bapa ambil alih jaga kedai dengan bantuan teman sepermainan aku bila dia cuti.

Aku kena marah sebab dah 3tahun di Bangi baru sekarang tunjuk hidung. Tunjuk hidung. Dengan alasan tak ada kenderaan yang mereka tak terima. Katanya diorang boleh angkut di mana-mana saja untuk bertandang ke rumah. Setelah melayan segala potpetpotpet, aku jawab, "Here I am, in the present time, in front of you. What's the fuss pasal yang dah berlalu? Heheheheh".

Alasan diterima setelah penat aku makan, minum dan bergelak tawa dengan mereka. Then aku follow ke rumah diorang. Jarak rumah diorang rupanya dalam range 1kilometer saja dengan rumah agam 5tingkat aku sekarang.

Heh, sem depan boleh makan nasi dengan budu setiap minggu lah gamaknya.

Aku suka berada dalam surrounding semalam. Suasana yang aku rindu. Menonton kerenah si ibu dan anak melayan masing-masing. Atmosfera yang harum pada aku. Sempurna. Betul aku rindu betul pada mak bila berhadapan dengan teman-teman rapat beliau. Gaya mereka sama.

Tapi aunty buat aku menggelamun lebih bila dia cakap gaya aku sama dengan arwah mak. Macam waktu mula-mula dia jumpa dan befriend dulu-dulu. Tapi aku jawab arwah mak lagi cantik, aku berisi. Secara kasarnya gemuk lah. Haha. Kawan sepermainan cakap kena dietlah. Aku jawab takpe, kahwin lambat lagi.

Semua gelak terkekek-kekek. Lepas ucap selamat tinggal dan berbalas ucapan jaga diri, aku layan menggelamun dalam hujan renyai-renyai sambil memandu tuju rumah agam 5tingkat.