Pelaburan

Siapa kat sini ada seluar tidur 3suku cotton polka dot atau corak bintang atau belang atau apa-apalah yang dibeli di gedung 'kedai rejek' pada harga 20ya sehelai. Pernah juga ada sale buy 1 free 1. Saiz dari s sampai ke xl tak silap. Aku pakai saiz m saja bagitahu. Yang sekarang bersepah dalam gedung tu adalah samada boxer tak lawa tapi mahal untuk kualiti kain yang ditawarkan ataupun seluar pajama panjang yang berharga 40ya sehelai. Gilo apo? Baik gi beli kat 'la senja' je. Menci i. Nasiblah aku dah beli 4 helai masa yang best ni masih wujud. One at a time. Satu kakak curik. 3 masih dalam kondisi baik. Dari mula sampai tamat ijazah dah pun. Terbaik kondisi seluar pajama ni. Kiut miut lagi.

Aku nak cerita pasal investment sebenarnya. Bila invest pada benda yang betul, rasa puas hati bukan? Aku perlu lebih berhati-hati bila nak keluarkan duit pada geng kaut untung berleluasa ni mulai sekarang. Jaga nafsu! Bukan mudah nak dapatkan walau seringgit duit. Samada belibelah ataupun beri derma.

Belibelah sehelai jubah sedikit mahal/tak maha pun tapi cantik dan berkualiti. Puas hati. Aku ada satu jubah hitam beli lepas SPM pada harga 90ya. Sampai sekarang sempurna lagi. Sekarang tak dapat kot harga ni. Dah jadi trend sangat kat sini. Jubah jadi mahal.

Belibelah baju sa puluh riyal beberapa helai tetapi pakai dua kali dah taknak dah. Rugi dan membazir. Ada je tshirt beli uptown harga 10ya tapi aku pakai bertahun. Superb.

Beri derma pada yang memerlukan tu bagus. Akan tetapi lebih elok kalau derma pada yang jelas cahaya imannya bukan? Maksud aku, bagi pada orang yang kita tahu/rasa dia ni solat jaga puasa penuh dan sebagainya. Takpun derma kat tempat ibadah yang kita singgah. Ia akan jadi pelaburan akhirat yang berpanjangan sampai mati, lepas mati juga ada la. Untung yang ni takleh nak cakap/cerita. Berjela-jela. Bab yang ni, boleh senyum sungguh-sungguh.

Sepuluh sen pun, kalau dapat beli gula-gula yang sedap, seronoknyalah. Kan?

No comments: