Hubungan manusia dengan manusia

Bila kawan-kawan ataupun sahabat-sahabat yang kita harapkan sudah tidak lagi berada di hujung talian seperti selalu, sedikit kesakitan akan timbul di lubuk hati.

Aku sebenarnya spesis manusia yang mencari dan bertegur sapa. Cuma mungkin sampai waktunya aku juga tahu penat bila kelihatan seperti sia-sia menjaja diri ke sana ke mari. Mungkin aku fikir yang di sana sudah tak perlu, jadi sudah kurang peduli. Atau sebenarnya aku cuma semakin tua dan semakin sensitif padahal tak ada apa-apapun yang berubah tentang kedudukan aku di hati mereka.

Kadang-kadang, bila perkara ini menyinggah lama ia menjajah otak aku sepenuhnya. Memberat dan sangat sesakkan dada.

Mungkin aku juga turut menjadi yang di hujung talian untuk beberapa manusia lain yang meletakkan harapan yang tinggi pada aku.

Mungkin sebenarnya kita juga telah membuat sesuatu yang melukakan hati manusia-manusia yang kita suka dan sayang tanpa kita sedari.

Mungkin sebenarnya semuanya tak sengaja. 

Tetapi bukankah ajal itu mendekat, bila umur semakin meningkat?

Kalau sudah tidak sempat, untuk kita-kita kembali rapat;
maafkan aku. 

No comments: