"

Belakangan ini malam-malamku diulit rasa insomnia bertemankan gebar sederhana tebal. Suhu yang agak panas memaksa aku untuk menghidupkan penghawa dingin lebih dari satu jam. Kadangnya sampai mata malas sendiri.

Harini agak menarik bila ayah minta aku usung hulurkan baldi simen kepada tukang plaster dinding. Curahkan dalam baldi, hulur. Curah, hulur. Nasib baik tangan masih selembut sutera.

Air suam yang dah tak suam lagi, sesudu madu lebah dan perahan limau nipis.

Masih banyak perkara yang hidup sedang tawarkan pada aku dengan tangan terbuka. Banyak juga hal-hal yang perlu ditimbang-tara dengan bersungguh-sungguh.

Dah April pun kita. Masa agak pantas berjalan. Walaupun terik tengah hari di negeri tumpah darah ini agak menyesakkan aku. Aku ini memang spesis mamalia berdarah panas yang tersangatlah alegik pada cuaca yang panas.

Selamat malam.

No comments: