A gift of life

Aku berkira-kira untuk mendaftar sebagai penderma organ, dah lama. Jadi sewaktu bersama abang dan kakak pada suatu hari, aku suarakan lagi.

Kakak: Nanti dia hantar mayat awak ada belahan macam CSI la?
Aku: Ha'ah. Nampak jahitan saja je kot. Lain-lain nampak oke.
Kakak: Eii, taknak lah tengok. Biar saya mati dulu.
Aku: Eh taknak la awak mati dulu, nanti saya sorang-sorang pulak. Adik mati dulu!

Abang: Awak nak derma organ apa?
Aku: Entah. Semua yang elok lah kot.
Abang: Wah nanti orang tu datang rumah cakap,
"Maaf, there's nothing left of her. Semua derma."
Aku: Funnnnnny!

Abang: Kalau kakak takpa. Orang tu taknak ambil kaki. Tapak kaki tak jaga, kasar.
Kakak: Hellllloooooooooooooo!

Dua tahun lalu lagi aku berminat. Awal dulu macam banyak fikir pasal hukum dari segi agama, sebab tak tahu. Read here, and here.

Takpun gugel saja derma organ.

Here is the form to participate. What say you?

2 comments:

kembarnama said...

boleh ke tidak sebenarnya? sebab dulu time sekolah pun pernah cakap mak, nak derma organ. :D

Pisey said...

Boleh sayang. Hukumnya harus camtu. Bila mati, bukan nak guna dah tubuh fizikal ni. Tuhan nak tengok amal kita je nanti. So hadiahkan yang molek untuk manusia kat sini ni. We are what we eat kan. Kesianlah kalau pesakit Muslim susah nak dapatkan tubuh Muslim.