Dua puluh, dua puluh

1. Dah lebih setahun tak menulis kat sini. Sibuk duk timbang 3-4 kerja tahun lepas dan tahun sebelumnya. It was fun while it lasts. 

2. Being 30 tahun lepas juga telah menjuruskan aku untuk tergoda dengan beberapa situasi yang tak patut aku venture in sebenarnya. But things happened and it made me who I am today. Now dah tiga puluh satu. 

3. Ada sebab mengapa aku biarkan blog ini bersawang. Takut kegilaan dan gundah yang menyerang terlalu zahir di sini. I started blogging after Mak's death. The blog was a gift from the second sister, knowing I really love to write. She wanted me to pour my heart and mind in here since I shut myself most of the time talking to them. Being the complex me, even here I still put a stop to the hideous part of my thoughts. Hehe. Even then, my brother used to say "Baca blog Adek ni kadang-kadang macam baca blog orang gila." I take that as a compliment.

4. Aku rindukan aku 16 tahun dahulu dan sebelumnya. Pure and innocent. Positive all the way. I don't even know how to curse back then. Rindu je. I don't wish to turn back time. Unless it means Mak is alive and well.

5. Sekarang ni aku sedang tersungkur, tersembam ke lantai. Tak dapat nak bangun lagi.

6. Why am I still alive? Finding the purpose ni benda paling payah. Tapi pada masa yang sama, aku belum layak untuk bertemu dengan-Mu wahai Sang Pencipta. Penat sebenarnya to always be on the brink of life and death at 51:49 bila dalam gelap begini. Tapi bila Kau tarik dan sambut, sometimes it goes up to 78:22 which was awesome. Please keep finding me, God. Don't lose me yet while I still have You in my heart. 

7. Nearly 2 months without fighting with the fuckers across the sea. Sebentar tadi housemate telefon cakap ada penghuni snobbish dalam MPV shouted at her waktu dia lintas jalan nak pergi ke kereta di luar gate apartment. Accusing her of being a visitor and tak register. Padahal dia owner rumah ni. She shouted back "What the fuck, man?!" and the guy stopped near her car konon nak ajak bergaduh tapi tak keluar kereta. She said kalau lelaki tu turun gaduh, she'd call me down to settle. I actually wish the man have balls to step out and gaduh dengan aman to clarify on things if he has brain in the head. Plus I would be glad to have a good fight to brush up my skills too. It's been a while and I don't want it to rot. Aku ni senang je. I hate stupid people. Lebih lagi yang tak beradab. 

8. Ada kenalan baru yang semakin mendekat tetapi banyak limitasi. Ada kenalan-kenalan baru lain juga yang wujud tetapi cuma sebagai asshole di pinggiran, psycho, cuma mahu tunjukkan kebodohan dan sebagainya. Ada kenalan lama yang baru mengorak langkah. Manakala kenalan baru yang menselesakan dua tahun lalu bagai semakin menjauh. Ataupun sebenarnya aku yang terlebih fikir.

9. Aku perlu bertenang. Sebelum kehidupan turut berlalu pergi dan tak ada lagi cahaya yang mampu menyuluh ruang ini, aku perlu fokus dan make full use of myself. Sebab aku pun taknak jadi stupid people yang aku benci.

10. Aku pernah tulis banyak kali dan selalu sebut yang aku paling tak suka bila wang jadi masalah. Sekarang ni wang adalah masalah dan aku predict kalau aku lembab dan kurang pantas menangani situasi, aku akan bergantung dengan orang lain. Which aku tak suka. Aku lebih gemar menjadi yang menghulur tanpa berkira dari yang menerima. Namun sudah hukum alam, kejap di atas dan kejap di bawah. Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudahpun memberi tawaran tanpa syarat dari awal. You guys are awesome and beautiful inside out. Semoga Tuhan melindungi kalian.




No comments: