Random at 4

Putaran demi putaran berlalu. Manusia yang semakin ke hadapan terus maju meninggalkan manusia yang masih jatuh tenggelam. Sebab-sebab untuk meneruskan kenidupan. Pelbagai persoalan terus menerjah tanpa henti.

Aku perlu tidur.

Kita hidup sibuk mencari sebab

Sebab apa kena cari sebab sebenarnya?

Perubahan dan fasa-fasa berkaitan (atau tak)

Kadang-kadang kita paling mahu nak ke depan, tapi ada perkara-perkara yang akan menarik kita kembali ke belakang. Terlalu awal nak terbang pun bukan benda yang bagus kalau sayap kau pun baru sebelah. Setakat berjalan seret sikit-sikit tu boleh la. Lepastu berhenti dan rehat. Baiki apa patut. Cuba lagi lepastu.

Bila sayap dah ada di kiri dan kanan, belajar terbang baik-baik. Terbang pun bukan boleh sentiasa di atas. Kau kena pandang bawah juga. Tanda mana rumah asal kau. Nanti kalau dah jauh dan lama sangat terbang, tak pasal-pasal menjunam jatuh entah mana-mana bila dah penat. Ataupun kau hebat terbang lama, hinggap di tempat yang tersangat tinggi. Sunyi lah kalau sorang-sorang cuma.

Tahun ni aku 28 tahun. Hari ulang tahun kelahiran tinggal lagi 16 hari. Tahun lepas aku dalam tempoh depresi yang sangat tidak menarik. Bangun, tidur, bangun, tidur. Itu saja yang aku boleh layankan dalam tempoh waktu tu. Memang betul-betul layan je segala arus masa tu. Tak buat apa.

Kalau suruh tenggelam balik dalam rasa yang sama aku memang tak mahu.

Selaku manusia, kita bukannya langsung tak ada orang yang sudi mendengar. Cuma manusia-manusia pilihan yang kita percaya tu lama-lama berkurang dan pergi meninggalkan sini. Manusia ini ramai, tetapi yang kau pilih, yang kau percaya dan mahu cerita dengan itu bukannya ramai. Mereka-mereka ini seperti sebuah rumah untuk kau berteduh bila perlu. Apa kau rasa kalau tiada lagi tempat tinggal?

Atau kadang-kadang manusia tu ada je. Cuma dah tak sama.

Hidup ini selamanya tentang pilihan

Ada banyak benda yang bermain kat kepala. Masalah dunia, masalah negara, serta masalah yang melibatkan keluarga dan diri. Kalau asyik berfikir saja dan termenung haru sampai bila pun tak habis.

2017 nampak macam bagus pada awalnya. Biasalah tahun baru semangat bukan main. Lepas seminggu dua, ada benda berat kembali tarik aku ke bawah. Berat. Tapi kawan-kawan aku cakap, manusia ni ada tempo masing-masing. Ada yang laju, ada yang perlahan. Sentiasa tahu kat mana diri kita dan terus berusaha je.

To my surprise, ramai juga manusia yang masih pertahankan impian dan cita-cita mereka. Bila aku kongsi aku rasa macam nak itu, nak ini. Mereka jawab;

"That's good/cool/awesome/great. Buat je. Boleh punya."

Jadi, nak ke taknak?

Hidup ni memang tentang pilihan kan. Lepas buat pilihan, kau kena tegas dengan apa reaksi kau terhadap perkara sekeliling yang mungkin terlalu mendamaikan atau membunuh. Tu je.

The only things that's right

On my journey trying to grab and save some lights for the future, I knew I have screwed moments I fight for and blabber unimportant things to you when I shouldn't. Sometimes I'll mention from-no-where information just to keep the conversations going. Sometimes I stick to some point until you got bored with it and next thing I know I talked and talked about other things I caught on while we were in the car, or at the beach, or when we go to the cinema, or while we were having our coffee, or while you're slurping the hot soup in front and me were busy munching pastas. 

Or while we were eating cake.
All these may won't be the same anymore. 

070114, Manchester

It has now become the wrong thing from start.

People come and go II

I've been meeting many people in 2016. From different background, interests and many more. I went farther out of my circles because well, some of the circles decided to throw me out too. Went extra miles on helping a few dear friends during their moving phases but then some decided to drifted away too. Restless and breathless.

Ada benda yang aku sebenarnya sampai sekarang boleh je cakap belum redha sepenuhnya, tapi sebab dikurniakan manusia-manusia baik yang menetap je dengan jiwa aku yang rapuh rabak kacau masa tu, aku sangat bersyukur. Bertuah bila dapat kawan-kawan yang duk pesan;

"Letgo je. Letgo. Ko simpan nak marah tak puas hati lama pun apa boleh dapat. Letgo je. Biar."

Must have been deleting every memories that have contributed to my heart breaks part by part during the recovery phases. I no longer care too much about those who left. Though well, I still do care about them. I just believe when people decided to leave, they must have got better choices ahead. Be it.

I have always been the one who stay. Still want to be that person. It's just that the heart is a lot calmer and rational. So I believe I am more prepared to face whatever challenges await.

Sekali sekala pura-pura dah cukup kuat apa salahnya. Haha. Ha.

Tak ada entri tajuk sama nombor satu pun aku rasa sebenarnya. Cuma aku pernah tulis perihal penat hal ni kat sini.

Merujuk kepada entri tu juga, aku dah dermakan lebih sepuluh ekor binatang berbulu dan anak patung yang aku duk simpan, simpan tu kepada yang lebih memerlukan untuk buat teman tidur, menangis,  lap air liur basi, nak tumpahkan susu dan sebagainya waktu balik kampung seminggu bulan Disember. Masa nak hulur tu hampir juga berlaku sesi tarik menarik teddy bear yang aku dapat masa belajar di UniKL MFI. Alhamdulillah dapat bertukar tangan dengan jaya.

Aku masih tak boleh buat tak endah kat orang sebenarnya. I just care too much. Memang tak boleh nak ubah. Hati tisu pun lantaklah. Biar jadi penyayang selamanya. Penyayang yang berhati tabah. Amboi kemain.

I'm just here. Yang mana rasa baru nak berkawan ke apa ke, jom la berkopi ke ngeteh ke. I'm here. Will always be.

Sebulan lagi umur aku kalau ditambah dua angka tu, akan jadi 10. 1 + 0 pula jadi 1. Wow, still young. Okay enough merapu. Daa.

Just do it

Even when the universe said stop, just do it.

You'll succeed eventually.
Yes, you.

You can do this.

Bismillahirrahmanirrahim.
Forgive me of my sins from today, the days before and the days after. Protect us from the torture of hellfire. Protect us from the disaster of today, days before and days after. Dear God, may this be the greatest decision I have ever made, for the people I love, even when they themselves could not see the good in it yet. Guide me God. Don't let me went astray. Hold me God. Don't ever let me fall. Catch me God. If I fail and fell, really please catch me and put me back on the grant. Allow me to be among the humble ones. Allow me to work toward my dreams. Allow me to do what I really need to do. Grant me great health and give me time God. There's so much I want to do. There're so many hearts, souls and lives to be saved. And I really really want to do this. Help me God. Amin.

Yeah typing my prayer in an entry.

I really need to guide myself back on His path. 

Did you know that the translation of the prayer you say before eating, actually includes the word "save me from the torture of hellfire"?

Some moments are perfect, some moments are not

It's 2017.

I wonder if the heaviness from 2016 will appear again. I hope not. I don't have the energy to go through that weird freaky bad phases again.

Bismillah. May this be a good fight. A worthwhile one to struggle.

May there be winnings.