30 Mac, 2014

Zaman sekolah nun dahulu, bila selalu jadi top scorer aku rimas bila pakat duk sebut puji 24/7. Sebab aku bukan pandai semulajadi. Ada la usaha aku sikit-sikit. Cuma memang cara aku belajar orang tak nampak tekun mana. Nampak main-main. Last minute.

Sebab aku cool agaknya. Pesen tak reti tunjuk kalut. Dalam hati kata apa, dalam otak fikir apa Tuhan je tahu. Tapi sebenarnya sebelum mak pergi, aku rajin lah juga menelaah itu ini. Memori tu banyak aku sekat taknak ingat sangat. Taknak rindu terlebih. Taknak sedih. Tapi ingat kat mak tak buat sedih mana pun. Mak ialah kekuatan. Atau aku kurang menelaah sebab taknak fikir mak sangat? Sebab mak yang selalu suruh rajin belajar. Wallahualam.

Usaha nak pandang ke depan ni bukan benda mudah, bila ada pemberat terikat di kaki. Nak tengok lebih sikit, nak angkat kaki dah lelah semacam.

Kita ni sama je sebenarnya. Manusia, tetap hamba. Jangan duk perasan lebih sangat. Jangan juga fikir orang tu orang ni perasan lebih kita yang asyik mangsa yang kurang itu ini. Ayat makan dalam. Peringatan untuk aku juga. Kat sini tak cukup manusia yang kasihkan aku nak tegur macam-macam. Nampak aku ni kuat sangat ke apa sampai tak berani nak tembus? Aku fragile ni, fragile.

Hati mudah pecah dan mata mudah berkaca-kaca. Bai.

No comments: