What we miss

Jadi sebenarnya dalam hidup kita, kita sentiasa melalui fasa atau situasi yang kita fikir sebagai pengalaman terhebat, memori terbaik, keadaan paling mengujakan dan sebagainya. Mungkin juga situasi yang diingat tadi dalam bentuk sesuatu yang menyedihkan, paling menyayat hati. Waktu itu, firasat akan kata oh inilah saat paling gembira/teruk dalam hidup aku. Perkara ini sebenarnya berulang-ulang, berterusan ia berlaku. 

Dan pelbagai persoalan akan selalu menyinggah seperti biasa cuba mengelirukan kita. Untuk memendam atau untuk mencari jalan keluar. Itu semua pilihan.

Kadang-kadang ada perkara yang kita fikir kurang signikan atau impaknya. Tampak biasa, normal. Jadi kita kalihkan pandangan ke tempat lain tidak memberi kata dua untuk bertindak apa-apa. Boleh jadi perkara atau situasi ini membabitkan ramai orang susah yang memerlukan pertolongan. Ataupun mungkin kita berkira-kira untuk mengucap pujian atau menyapa ringkas rakan-rakan di laman sosial, atau untuk berhubung menggunakan teknologi lain. 

It would not even take much of you to say hello from time to time as compared to actually meeting face to face to people that matter. These days if you have time to spend with your favourite people, be thankful. Else, maybe it was nothing even from the start. Atau ada hati yang berubah dengan peredaran masa yang pantas meninggalkan. Perubahan rasa atau kematangan perasaan. Or perhaps we mistakenly judge a simple hello text as nothing. We take things others do for granted. While on the other side, it means everything for the courage they took. Perhaps they never miss praying for you.

The thing is people change. We change. I change too.

To pause, to hesitate, to be unsure of doing the right thing. Or is it just something we felt peculiar about after a while? Terasa janggal untuk menenangkan dan memahami keadaan, untuk melakukan sesuatu dengan baik. That hurts.

To always be kind. Sounds simple. But it is not an easy task.

Masa depan ialah rahsia Tuhan. He keep that way because it's for the best. Apa yang kita boleh lakukan ialah untuk sentiasa cuba memperbaiki diri supaya bersedia untuk menghadap segalanya. Menghadap situasi yang dijangka, mahupun yang tidak dijangka. Sama ada untuk menerima dengan hati terbuka ataupun tidak. Untuk mempamerkan senyum atau menarik muka.

We wouldn't get over a loss well, or situations, or just anything. But we mature and start handling things the right way. Dibentangkan dengan bermacam pilihan, kita cuma perlu berusaha untuk memilih dengan betul.

Take a look at the first paragraph again. Those happy memories. The positive ones. How many of them actually involve same people in your life? How much would you strive to have more? How can you create more great ones?

Kadang-kadang mungkin huluran kita tak bersambut. But at least we tried. And that made all the difference. Because deep down you know. Dan Dia lebih tahu.

Semoga sentiasa dalam rahmat dan pertolonganNya. 

No comments: