Lailatulqadar

Sedikit terkilan bila kali ni tak dapat bangun untuk setiap 10 malam akhir Ramadan. Biasanya aku usaha lebih. Tapi efek baru mula kerja. Persekitaran baru yang tiba-tiba. I am never good at adapting changes fast, but I usually adapt well once I get the flow though.

Semalam perasaan kuat mengatakan malam lailatulqadar. Aku cuma fully awake jam 445 dan turun bantu sediakan makanan untuk sahur. 510 setelah ke tandas aku selak langsir dan tengok langit. Sebak.

It looks too nice, too serene it kills me.

Sebenarnya setiap kali bangun untuk bersahur, aku punya dua pilihan bila terjaga lebih kurang jam 430. Sempat untuk laksana macam-macam bukan? Tapi paling sesuai, paling top priority ialah untuk sebaik boleh memenuhi keperluan kakak. Jadi aku akan turun bantu sediakan masakan sahur dahulu. Kalau sempat baru bergegas buat apa sempat sebelum makan sahur.

Yang mana aku tertidur, yang mana aku tak sengaja bermalasan, aku harap cukup untuk aku tampung segala sedih di hati kakak aku dengan ada bila aku mampu. Aku harap dia tahu aku dah cuba sebaik boleh.

Aku kembali ke meja makan sambil cakap pada kakak. I think it's lailatulqadar.

Pagi ni mellow. Bawa kereta mellow sambil layan Coldplay. Biasa bertolak 645 harini bertolak 740 sebab aku ambil masa lama nak digest banyak benda lepas Subuh tadi. Tak buat apa pun. Aku cuma baring berfikir lama.

Pasal hidup, duit dan kesedihan terlepas untuk bangun semalam.

Tahun depan, wujud-kah lagi aku untuk bertemu Ramadan kembali? Untuk kelapangan menikmati kemanisan mengerjakan ibadah pada 10 malam akhir-nya.

Pada satu sudut, aku rindu Madinah. Peluk aku Tuhan.

2 comments:

Anonymous said...

Aku tak ingat pasal blog , tapi tadi aku tgk post facebook aku yang lama. Ada org post blog ni pada aku. Aku tak kenal ko. Aku kenal org yg post blog kau dekat aku. Aku tak tahu kenapa dia post dekat aku. Tapi kata dia, kalau nak kenal dia, aku wajib baca apa yg tertulis dalam blog i. Aku tak pasti, kau org yg sama minta aku baca blog ini atau yg lain. Aku tak pasti kau adakah kau tuanpunya blog ni dan minta aku baca utk aku kenal ko. Kalau kau adalah orag yg sama, aku nk cakap apa yg pendam.

Aku rindu kau, aku tak tahu kenapa kau lari dari aku. Aku tak tahu kenapa malam terakhir kita berbual, kita dingin dan aku tak sangka itu akan jadi malam terakhir untuk aku bersembang dgn kau. Kenapa kau lari? kenapa pergi?Apa salah aku? Apa dosa aku? Kau pergi tanpa sebab dan kau buat aku tertanya tanya sampai sekarang, 4 tahun aku tanya pd diri aku "Kenapa kau pergi? Apa dosa aku dgn kau?" Aku rindu kau, rindu cerita kau. Sekarang dah masuk 4 tahun kau pergi, kau tiggalkan semua dibelakag, termasuk aku. Aku tahu kau jauh di utara, tp aku tahu kau selalu habiskan waktu kau dekat sini. Aku rindu kau. Aku mintak satu peluang utk aku dgr kau bercerita.

Pisey said...

Hi there anonymous. I take that you are a HE, but can also be a SHE. But I want to assume that you are a HE.

I am not the person you're looking for. Sorry. But I feel sorry for you to have that longing that long. 4 years without contact. 4 years.

I don't know if I know who the person you spoke about. But please email me at akupiseydanzays(@)gmail(.)com if you want to talk about it.

Take care.