Menjadi tetamu Allah SWT

Sebagai hamba Dia, bila meninggal dunia nanti kita akan dihisab sebelum dijemput ke syurga atau dicampak ke neraka wallahualam. Dalam kata lain, sama ada akan dilayan sebagai tetamu yang kehormat ataupun tetamu yang tidak diundang.

Februari lalu perkara paling menggembirakan aku ialah bila diajak ayah dan umi untuk ke tanah suci. Peluang datang bergolek sewaktu aku masih dalam kelam depresi yang tak berpenghujung. Jadi agak berkalut untuk aku berusaha untuk menapak kembali di bumi nyata, menarik nafas baru setiap pagi untuk mencari sedikit cahaya, memberi makan pada hati dan minda yang kacau.

Beberapa hari sebelum bertolak, aku tak boleh nak cerita bagaimana keadaan perasaan aku waktu itu. Panik dan teruja bercampur. Risau akan apa-apa hal yang mungkin berlaku, memikirkan amalan yang semakin tua bukannya semakin bertambah mana. Kadangnya berkurang dan luput. Lalai, gagal melaksanakan banyak perkara. Aku malu dengan Tuhan. Segan bila diajak. Jadi masih berasa risau akan sama ada diterimanya sebagai tetamu yang baik ataupun tidak.

Dipujukkan hati dengan menyuap fahaman yang Allah SWT itu Maha Pengampun bukan? Maha Mengetahui, Maha Mengasihani. Waktu tu aku cuma fikir apa yang aku perlu lakukan cumalah terus cuba untuk menjadi lebih baik. Menyesali akan perbuatan yang tidak baik, tinggalkan malas dan lalai. Perjalanan tempoh hari mudah. Sangat mudah. Yang susah ialah perang dalam hati sendiri. I wasn't in a very pure heart condition to be invited to His place that time. Kecilnya kita ini. Pemurahnya Tuhan.

Ringkasnya, pengalaman buat Umrah tu aku tak boleh nak cerita terperinci pun. Aku betul seronok dan bersyukur diberi peluang dan mampu untuk melalui perjalanan itu bersama ayah dan umi. I can never thank them enough. I can never thank God enough.

It was a blessing. If you were given the chance, do it. Do it well.

Malam ni sudah malam ke-21 Ramadan. Selamat beribadah dan bertenang kawan-kawan.

No comments: