"

'Bila kau tidur, kau bermimpi tak? Kau percaya tak yang mimpi kadang-kadang bukan cuma mainan tidur? Selalunya mimpi yang betul-betul terjadi alam realiti orang kata dejavu kan. Macam kau rasa "Eh scene ni dah pernah berlaku la" kind of thing. Yang aku maksudkan jenis mimpi kat sini, tak pernah sebelum ni aku rasa kesan yang sebegitu mendalam. Heh, ayat.

Tahun lepas, ada satu mimpi yang mengganggu aku. Dalam kereta bersama lagi empat manusia. Dua ahli keluarga di bahagian depan. Dan aku di bahagian belakang, duduk tengah dihimpit dua kawan. Sorang lelaki, sorang perempuan. Dan bila belek balik, kisah hidup aku memang berkisar tentang watak-watak dalam kereta tersebut tahun tersebut.

Dua tahun lepas, ada satu mimpi yang buat aku ingat sampai ke hari ni. Tiga watak yang memainkan peranan di dalamnya. Aku, dan dua kawan berlainan jantina. Kedua mereka teman yang rapat. Mulanya aku sesat. Dan kawan dari zaman persekolahan ini datang. Temankan aku. Tenangkan aku. Kami duduk di bangku satu tempat. Kepsi agaknya. Tiba-tiba kawan yang lagi seorang datang. Tarik tangan aku. Genggam kemas tangan aku. Kemas sangat sampai fokus aku cuma ke tangan. Tak sedar yang aku dah tinggalkan kawan aku yang awal tadi. Tahu-tahu aku dan kawan yang genggam tangan aku kemas sedang menuju ke satu destinasi. Kami di lapangan terbang.

Mimpi tu tamat macam tu je. Dan kawan pertama tu dah kahwin tahun lepas. Seingat aku bila bangun dari tidur, mimpi tu masih terkesan dan aku duk pandang tangan aku.'

Aku tulis entri ni tahun 2011. Sekarang dah pertengahan 2015.

Percaya saja-lah pada jodoh Tuhan.

Saja je aku publish entri ni. Banyak rupanya draf yang aku simpan. Baru sedar. Sedar yang aku ni banyak pendam juga. Macam tak ada kaitan. Kah kah.

K bai.

No comments: