Dan aku simpankan kata carutan terkahir ini untuk kau wahai makcik

"Awak tak fikir ke ha? Orang-orang nak masuk parking. Apa ingat tempat parking ni baaapak awak punya?!"

Dear makcik ala datin,
Saya semahunya mahu minta maaf kerana terlupa angkat signboard tinggi-tinggi yang saya sedang melayan anak saudara saya yang sangat nakal lagi energetik yang sangatlah power rangers serta kebal besi keluli semasa makcik sibuk merungut tentang ketidakstabilan hidup yang melayakkan makcik berkenderaan kereta waja bukan kereta kristal yang bling-bling.

Sebolehnya saya dengan sepenuh hati mahu makcik berpuas hati dengan kehidupan yang makcik lalui. Contohnya tidak perlu mencari parking bersusah payah dan mampu menggunakan khidmat pemandu untuk membolehkan makcik bergerak ke sana ke mari tanpa perlu berbahasa tidak indah.

Makcik dearest,
Saya tulis panjang-panjang dengan lemah gemalai ini kerana saya sebenarnya mahu makcik faham yang memang saya ini seorang yang sangat well-mannered. And yeah I got so fucking annoyed bila jumpa manusia seperti makcik yang sepatutnya potray as role model to your daughter yang rambut mengurai tadi tetapi makcik yang berkemungkinan tak belajar baik-baik bahasa indah di sekolah ataupun jenis tak apply anger management dengan baik telah membuatkan hati saya sakit pada 29 Disember 2010.

Atau adakah gadis mungkin anak makcik juga termaktub dalam ketaksamaan yang linear?

Oh makcik,
Tahukah makcik kenapa Tuhan jadikan kita pelbagai? Seperti mewujudkan manusia seperti saya dan juga manusia seperti makcik. Tahukah makcik kenapa Tuhan wujudkan ketidaksempurnaan? Seperti saya yang silau malas pakai spek lalu tak perasan signal kereta waja pada awal-awalnya. Tahukah juga makcik bahawa mengenepikan hati dan perasaan orang lain itu bukanlah sunnah nabi?

Tapi saya tahu makcik mungkin ada amal sunnah nabi seperti tidur mengiring ke kanan misalnya.

Makcik dan gadis yang mungkin anak makcik,
Harapan saya anda berdua masih dapat menjalani kehidupan dengan baik walaupun saya mungkin telah merosakkan hari anda dengan comel-comel tidak sedar yang anda sedang menunggu untuk masuk ke tapak parking kereta yang saya naiki. Dan ya saya menangis sebab hati saya sakit dan tidak malu untuk mengaku itu kerana saya tidaklah terlanjur menggunakan bahasa yang pada saya biadap caranya seperti yang makcik gunakan.

Moga-moga makcik berpuas hati dan janganlah sampai tak tidur malam dengan nota yang saya selitkan di wiper bukan kereta kristal milik makcik itu. Nota pendek dalam bahasa inggeris kegemaran saya yang mungkin tulisan tak berapa cantik sebab saya sedih sangat. Tapi saya cuma harap dapat menyentuh hati kamu wahai makcik yang telah bazirkan masa saya menaip ini semua pada kanvas putih di sini. Kalau makcik dan gadis adalah blogger, apa kata say hello di sini? Saya yakin semua ini hanya salah faham.

Cadangan saya ialah lain kali saya akan cuba sedaya upaya menghumban anak saudara saya masuk dalam kereta dan tidak langsung mementingkan keselamatan beliau, tidak cuba menyusun troli-troli yang tidak tersusun di celah-celah kereta, berlatih gusti dan memakai baju keluli untuk mengelak serangan-serangan anak saudara saya yang ganas, dengan mengikat kaki dan tangan anak saudara itu saya akan cepat-cepat menghidupkan enjin kereta, reverse dan memberi laluan kepada mana-mana kereta yang kelihatan menyilaukan untuk parkir di situ.

Lalu saya pula akan cuba bermain signal, hon, bagi high beam dan berlatih menyukai bahasa seperti makcik untuk disampaikan pada orang-orang yang kelihatan seperti sedang melengahkan masa untuk mengeluarkan kereta dari tapak parking bapak mereka punya tetapi realitinya mungkin bukan itupun niat mereka. Atau seeloknya dengan bahasa lebih ekstrem daripada makcik? Mungkin mereka seperti saya yang bersusah melayan anak saudara saya yang saya sayang amat tetapi degil dan nakal tak terbanding duk bergusti malas masuk kereta sementara menunggu kakak saya usai melaksanakan ibadahnya di surau.

Saya mahu makcik tahu yang kami tidak bersungut lebih semasa menunggu masuk parking ada beberapa makcik yang betul macam datin berbual-bual manja sambil memasukkan barang-barang ke dalam kereta benz mereka. Kerana itu hak mereka. Kami ambil inisiatif mencari tapak parking lain walaupun tidak berapa selamat untuk kanak-kanak dan sedikit jauh dengan target untuk dekat dengan laluan berbumbung.

Maaf. Tetapi memang saya sangat mahu tegaskan di sini saya benci kata-kata yang berbaur kebiadapan pada saya kerana saya memang seorang yang baik hati. Melainkan saya rasa saya deserve diperkatakan begitu tetapi dengan karangan penulisan tahap penilaian menengah rendah yang saya dah pass with flying colours dapat 8A beberapa tahun lalu ini, agak-agak siapa pendosanya?

Sekian daripada saya yang cuba memahami manusia yang tidak pernah memahami. Saya tak rasa kamu berpeluang memenangi situasi jika saya memilih untuk bertekak bahasa di tapak parking tersebut. Bukan kerana kamu makcik jadi saya cuba hormat lebihkan. Atau gentar dengan cara penyampaian bahasa kamu yang potpet sambil berlalu tak bagi muka. Tetapi kerana saya ada anak kecil yang buas untuk dijaga.

Nampaknya Tuhan sayang saya lebih. Bai.
p/s: Sepatutnya publish 31disember2010. Lupa online.

5 comments:

iezat said...

rupanya pisey seorang yang garang. i takut.

starsyeea said...

ohhohhoo...entri makan dalam neh! :p
taper2...sabar...

jom berTEPAK HARAPAN kt blog aku...heh!

Luna said...

Im sorry you had to meet a person like that. :(

MooSHE said...

sudah biasa jumpa org begitu...
attack la dia blk..
haha.

Pisey said...

iezat
haha. pisey makan orang!

starsyeea
(;

luna
huhu. kesian makcik tu berperangai gitu.

namia_duhi
haha. kalau tak ada budak kecik dah jerit balik kot. dulu2 biar je jumpa benda2 gini. setakat besar ni pantang (;