Aku selalu fikir aku ada personality disorder

Kadang-kadang kita takut nak bersendirian. Bukan takut apa, takut nak hidup sendiri-sendiri. Gerun bila macam-macam rasa yang timbul bila berseorangan.

Entah apa ke benda-nya pun aku tak tahu. Cumanya bila sorang-sorang otak aku cepat betul melayang ke lain. Paling bahaya bila malam dan aku bawa kereta, dengan latarbelakang lagu yang layan, perasaan dan gaya paling mari terbawa-bawa sampai kadang-kadang stereng pegang tak betul, mata malas nak fokus sangat kat jalan. Terutamanya bila bawa perlahan.

Tapi sebenarnya aku pilih untuk bawa perlahan bila sorang-sorang. It's the only moment yang aku boleh nak capture diri sendiri. Nak lihat, hirup dan telan diri sendiri. Pahit. Sakit. Sesak. Rasa nak nangis pun gedik nak tahan.

The last time aku duk hidup sorang-sorang sendiri-sendiri ialah pada tahun lepas. Tamat semester 7, lepak rumah sewa sorang-sorang dengan housemates semua dah kosongkan rumah balik kampung halaman. Hampir 2minggu buat hidup gaya comel bangun tidur makan sesuka hati. Tanpa internet, tanpa petiais, tanpa mesinbasuh. Entah apa-apa buang masa.

Kah kah.

Ya, aku ketawakan diri sendiri.

Tadi makan malam sorang-sorang lepak kedai makan roti canai kosong kuah sardin dan teh tarik kurang manis satu yang sedap. Hampir melanggar sebuah van yang datang dari sebelah kanan di sebuah cabang waktu nak keluar. Bawa kereta perlahan, pusing-pusing Bandar Baru Bangi, layan lagu-lagu yang sepertinya kedengaran sungguh melankolik walaupun itu mungkin diri aku sendiri yang terjemahkan, kelajuan luarbiasa bawah 60km/jam, fikir nak kopi mahal atau piza sedap tapi apakan daya purse penuh dengan resit saja, sampai ke parking lot kampus, matikan enjin kereta, senyum pada pakcik guard dan berjalan gaya model tuju hostel, panjat tangga ke bilik, buat gila main fesbuk meng-like status penghuni aktif, taip entri kat blog.

Pathetic. (baca di mulut perlahan)

Oke aku ada berpuluh episod series nak kena habiskan ni. Yes, I will be sleeping alone tonight. My bestie went out with her guy.

Kesimpulan yang aku nak simpulkan ialah--sekarang ni pun sorang-sorang juga. Tak aku bukan tak suka pun duduk sorang-sorang. Aku cuma tak suka bila otak aku aktif berfikir macam-macam sangat. Penat.

Bonne nuit.