Sudah tak macam dulu

Pernah tak kau rasa macam sesuatu yang sangat buat kau susah hati? Rasa macam kau dah tak ada harapan nak terus. Rasa macam kalau kau tunggu lama sikit pun, tak ada guna. Tetap kau seorang nak kena cuba betulkan segala apa masalah yang melanda.

Dalam kau duk meraba dalam gelap berseorangan tu, ada-lah juga cahaya sipi-sipi tembus masuk. Tapi masih keadaan tu malap. Sekeliling kelam, sunyi. Kau menangis. Air mata kering kau menangis lagi. Sebab sebenarnya kalau kau cuba macam mana pun kau tahu yang benda ini tak akan menjadi lebih baik pun dalam masa terdekat. Kau letak usaha sepenuh hati pun, tapi kalau terpaksa itu suatu beban yang teruk, tak ada guna juga. 

Lebih parah jadi makan diri. Terjejas kesihatan tubuh badan. Terjejas hubungan dengan orang sekeliling. Manusia-manusia yang kau sayang. Manusia-manusia yang sayangkan kau. Kau kecewakan mereka dengan menjadi seorang yang lain. Sebenarnya kau bukan lain, cuma kau dalam keadaan tenat dan penat. Cuma tak ada yang betul peduli. Peduli pada tahap sanggup korbankan masa untuk cuba sembuhkan kau. Tak ada manusia yang meletakkan kau sebagai prioriti utama. Untuk sanggup menyelam dan mengubati diri kau.

Kau tahu hidup memang cuma sendiri-sendiri. Kau tahu sangat.

Ada sesuatu yang sudah meninggalkan kau. Kau boleh rasakannya kat dalam sini. Ada manusia-manusia kesayangan yang sudah pergi jauh sampaikan tidak lagi kau berkongsi frekuensi yang sama. Jadi jeritan kau sudah tiada guna bila tiada yang dapat mendengar jelas. Tidak pula ada usaha untuk mereka ini kembali berkongsi frekuensi sama. Walaupun kau sudah berjaya mengejar untuk ada di ruang sama beberapa kali. Tetap kau kembali di ruang yang diam, ruang yang kosong tidak berpenghuni. Macam aku cakap tadi, kebanyakan kita sudah ditelan kesibukan hidup yang memberat. Bukan salah sesiapa. Salah keadaan.

Dan salah kau sebab asyik meroyan. Walaupun sebenarnya kau betul-betul punya tekanan yang teruk. Tapi tahap kepedulian manusia-manusia sekeliling yang turut sibuk dan punya tekanan masing-masing, sudah tidak seperti dahulu.

Kau cuma ada Tuhan. Ini saja yang kau kena ingat.

12012016

2 comments:

Anonymous said...

Sama.

-izas

Pisey said...

Sad situation, kan?
Sangat bitter.

Take care asma.