I am an O-blooded mammal

Awak baca dan faham tentang yang bertulis di sini?
Ya.

Pernah travel ke luar negara Eropah bla3?
Ada.

Berapa lama?
Seminggu je.

Awak ada penyakit sawan? Bla3?
Takde. Takde. Takde. Tak...de.

Ada keturunan yang ada penyakit begitu?
Takde.

Oh, awak ada gastrik. Awak tahu kan macam mana nak handle gastrik ni?
A'ah.

Teruk ke awak on medication all the time?
Tak. Saya makan bila sakit je.

Awak tahu awak kena makan 2jam sekali? Tak boleh kasi perut tu kosong langsung.
Angguk-angguk comel.

Awak bawa bekal biskut la kiranya selalu kan?
Tak. Saya makan coklat selalunya.

Coklat tak boleh. Kena makan biskut.
Oh, oke2. Saya makan biskut.

Tiba-tiba dapat consultation free pasal gastrik. Ha ha ha.

Oke. Just nak bagitahu satu dunia yang aku derma darah isnin lepas. Ni second time aku. Dan time dia check blood pressure and all semua normal. Kecuali pulse aku. Tinggi tak sekata. Lepastu ramai gelak-gelak kecil kononnya. Macam atas dasar aku nervous lah gitu. Ya, memang nervous pun sebab sorang-sorang. Habis manusia aku text cakap aku takut ni weh. Abang aku suruh tarik nafas panjang-panjang. Ada kawan yang suruh selawat banyak-banyak. Tak kurang ada juga yang bantai gelak.

Yang penuh dalam tempat tu semua penderma lelaki dari kalangan abang-abang dan pakcik-pakcik. Dan itu juga kali pertama aku jejak ke unit tabung darah hospital kota bharu (malas nak sebut nama baru yang panjang).

Lepastu nurse yang pangkat makcik assume sebab aku baru panjat tangga kot jadi macam tu. Padahal aku sebenarnya tercungap betul berjalan kaki hampir 1km gara-gara salah tempat cari unit tabung darah. Aku pun senyum-senyum comel jela dia suruh pergi duduk-duduk makan-makan minum-minum dulu. Oleh kerana aku sudah breakfast yang sihat pagi itu iaitu sekeping daging burger ayam tanpa minyak, scramble egg satu dan semug nescafe o kaw, aku ambil keputusan untuk cuma meneguk beberapa gelas air suam di situ.

Darah aku punya flow kali ni keluar dengan normal agaknya. Macam laju jugalah dan aku tak ada rasa apa-apa yang pelik atau pening dan sebagainya. Brader sebelah kiri ni punya masa nak penuhkan 100mg (betul ke unit tu wahai pelajar medik sekalian?) sama tempoh dengan nak penuhkan beg darah aku sebab dia punya flow memang lambat gila lah aku dengar nurse2 duk bercerita. Heh, aku menang kali ni. Masa first time aku pun macam brader tu jugak. So aku tak ada lah bantai gelak ha ha atas muka dia ke apa. Aku faham situasi tu.

Lagi-lagi aku sebenarnya tengah buat muka paling tak bersalah (read: innocent) sebab kat sebelah kanan aku pula ada sorang pak haji yang suci wajahnya. Manalah tahu dia tegur nak buat menantu ke apa.

Dan bila balik rumah lepas tidur sepetang sebab exhausted kes lepas derma darah boleh pergi makan di mall paling tersohor di kota bharu dan bertandang ke rumah kawan sekolah lama sebab nak mintak coklat percuma dari new zealand; abang cakap kat aku yang derma darah lain kali minum air masak je sebelum tu.

Apa kejadah aku ambil kafein pagi-pagi nak pergi hospital entah. Aku ada baca yang berdarah O ni adrenalin tinggi sikit berbanding dengan jenis darah lain. Patutla sikit-sikit nervous. Sikit-sikit nervous. Pesen tak boleh gertak sikit terus nak gelabah? Tak, tu langsung bukan aku.

Banyak yang deep orang tak nampak je. Keh keh keh.

5 comments:

Unknown said...

derma darah....aku baru buat skali...

ASHIRA ZUMI said...

lompat-lompat jatuh
panjat-panjat jatuh

**esok panjat lagi.
guna tangga plak.
=P

miya said...

tak pernah lepas nk derma darah.
kunun dulu berat tak lepas.

skang berat overrr limit. gumuk! hahah

mamai said...

aku ingin terus bermimpi

Pisey said...

jedi
buat lagi!

ashira zumi
rumah ni takde tangga. haha.

miya
dah tahu berat cukup tu pandai2 la gi derma sayang. huhu.

mamai
bermimpi sampai lebam (;

kazen
ye!