a reminder for the soul-

kalaupun kau menjadi seorang yang alim dalam solatnya khusyuk puasanya penuh dan amal zikirnya 24/7 sekalipun; Tuhan lebih gemarkan orang yang solatnya mungkin sedikit tunggang-langgang tetapi punya ihsan pada kucing yang kelaparan ataupun memberi makan kepada yang memerlukan daripada yang sebersihnya fizikal tetapi hanya tahu mencebik saja tidak mengendah situasi2 yang sebegini sekelilingnya.

jangan pula kerana ada yang membuka sini sana atau buka separuh tapi dia solat maka dikutuknya mengatakan amal itu tidak Tuhan pedulikan langsung. atau yang berjeans rabak sini sana bergelak tawa menghembus nikotin di jalanan. siapa kau untuk menghukum memberi label kepada mereka2 ini di sisi Tuhan? konon hanya yang bertutup2 ini saja Tuhan suka dan sayang dan amalnya semua diterima walau dia mencarut atau busuk perangai dengan sesama manusia lain yang sepatutnya dilayan sama rata.

ataupun hari ni kau baik gila menjadi terbaik punya baik berjalan ke sini sana mempamerkan barisan gigi putih bersih. hari sebelum pun kau memang gila2 gak perangai tapi masih berstatus baik dan menghormati sesama insan. but then one day or out of the blue you go beyond limit mengfakapkan hidup manusia lain dalam sedar. what? gurauan bangang atau kau memang bodoh. even after that kau regret atau tidak pun, fuhh. it is still jotted in the book of deeds lah.

ataupun ada juga spesis yang baik dan cantik pekerti luarannya di hadapan manusia sekitar. ataupun yang pesen tak reti nak senyum bila ada yang mensedekah senyuman paling manis sewaktu berselisih. ataupun yang busuk hati sangat pengotor tapi masih menunaikan kewajipan dan sayang kawan2 terbaik sendiri tapi end up menyusahkan hidup empat juta manusia lain yang sangat tertekan dengan perngai busuk beliau itu.

what i would like to stress on here; setiapnya dihitung.
itu saja- hanya Tuhan yang tahu.

the foot stinks: entri serius tapi aku tak berwajah kerutan di dahi pun sebab godek2 dari draf lama.

9 comments:

Amal said...

mengfakapkan manusia.
aku suka word kau.hahaha

eh eh. 2nd paragrapf tu selalu sangat aku jumpa. heh

Amal said...

typo pulak

*paragraph

Anonymous said...

setuju. its a norm to misjudge ppl by what on the outside, tp bkn semua pon jahat kan? n ya, jht itu sbjektif. tahu.

siggplus said...

aku suka entri ni. memang tepat sekali dengan norma manusia.

terutama yang pasal kucing tu

hari2 duduk dalam masjid pun tapi amal jariah sedekah tak pernah buat, tak guna jugak

jo said...

memang.
siapalah manusia untuk menghakimi manusia lain.

mamai said...

salah tu kot....tuhan kasih pada mereka yang kasih pada tuhan dan turut perintahnya.....dan perintahnya itu boleh la rujuk kat mana-mana Al qurana dan antranya adap kita berpakaian bertutur dan berkasihan sesama manusia dan alam...

Anonymous said...

betol2...mnusia mmg suka judge pd luara...very unfair auwww.. :)

hans said...

bagus la entry ko nih

ape2 jer said...

terbaik pisey dlm byk2 entry ko yg ni paling aku suka :)