Meeting the doctor

Sebelum dicucuk jarum dan tiub untuk ambil darah, lepas isi borang kena jumpa consult dengan doktor. Normally pada borang aku jawab ada gastrik, dan it does not happen all the time pun. Jarang-jarang sekali saja.

Seperti biasa doctor in charge akan bebel-bebel mesra pasal makanan boleh makan, tak boleh makan etcetera. Kelmarin dia kata ni mesti kuat makan jeruk dan kurang minum air. The jeruk part, aku deny sebagai penyebab secara lembut. Sebab makan juga, cuma tak excessive. Tak makan pun gastrik juga. The same.

Pasal kurang minum air memang buat gaya debater dah depan doktor.

Doktor: Awak tak try perhati ke makan apa bila kena gastrik tu setiap kali?
Aku: Tak tentu. Kadang-kadang makan lambat sakit. Kadang-kadang makan pagi pun gastrik. Kadang-kadang lebih makan paling dasyat sakit.
Doktor: Minum air banyak-banyak oke la.
Aku: Minum.
Doktor: Eh kalau awak minum minimum 8gelas sehari, tak logik lah boleh gastrik.
Aku: Saya minum lebih dari 8gelas sehari pun gastrik jugak. Kena dulu zaman sekolah asrama.
Doktor: Ya ke? 8gelas minima tu air kosong la.
Aku: Ya. Lebih dari tu saya minum hari-hari. Sekali minum pun dah banyak. (cakap dalam hati: doktor lecture salah orang pasal minum air ni). Member saya yang minum air kosong segelas dua sehari tak kena gastrik pun.
Doktor: Heheh. Tak tahu la tu. In general fakta memang gitu *ayat lebih kurang*
Aku: Cumanya yang tak gastrik tu mudah dapat penyakit lain.
Doktor: (aku fikir dalam hati doktor: saloh masuk topik ni nge budok ni neh) Ya la tu. Tuhan bagi adil sama rata dah tu.
Aku: *senyum*

Kepada doktor dan bakal doktor sekalian, sometimes don't just assume things in general. Usually di klinik swasta. Bila pesakit datang tanya ada hal apa ye? Patient jawab demam, pening. Sembang-sembang assume itu ini buat preskripsi ubat, setel.

Mahal pula tu. Tapi sakit tak hilang-hilang. Ni aku tengok bil kawan-kawan bila pergi klinik lah. Aku selalu dapat ubat for free. Majikan arwah mak dan umi, which is the same institution yang bayar bila ke klinik panel.

Sama je sebenarnya klinik mana-manapun. Kadang-kadang duduk di kerusi dalam bilik doktor tak sempat nak panaskan punggung lagi.

"Ada batuk, selsema ke? Berapa hari dah? Oo, oke oke. Ni saya bagi ubat bla bla bla."

No comments: