cukup2 saja-

sehari2 aku bangun dari tidur di subuh waktu secara paksa bermalas2 setelah bertungkus lumus cuba tidurkan diri di sebelah malam; kononnya. padahal sekali lentok terus lena. macam ada penyakit harus tidur sebanyak mungkin jangan bazirkan walau sesaat.

aku katakan pada diri dan sematkan bersungguh2;
'ini semua pilihan'.

aku maksudkan pada diri untuk membuka mata menyeluk poket harapan supaya mendapat perkara2 indah berderetan menanti selepasnya. memanjang harap untuk terus berharap. boleh dikatakan aku pernah berputus harap untuk berhidup terus itu. dan ia sangat dem.

betapa seronoknya masih punya asa untuk menghirup udara yang percuma ini sampai sekembang2 lubang hidung itu. macam kenyang lepas makan nasi. tapi hidup ni bukan macam makan nasi saja.

ada juga pilihan2 lain seperti spageti, laksa, megi dan sebagainya. smoothies, milkshake, iceblended dan kopi ais kaw2 pun ada. sekarang aku musim berjimat. makan total air tak boleh lebih rm4 sekali makan. oke la kot. nak cover duit aku hilang tempoh hari dan tunaikan wishlist aku yang banyak padahal ini tahun penjimatan aku.

jadi, untuk makan tengah hari aku makan total rm3 saja, air suam free. sebelah malam order nasi bujang rm2 dengan teh o ais rm1. lagi singgit kalau2 mengidam nak makan sweets dan junkfood setelah dikumpul2.

sekian.

14 comments:

oranglidi said...

first laa

Unknown said...

janji kenyang...

mamai said...

hari ini makan tenggahari habi RM76.00...

h.a.n said...

saya nak makan sushi

jo said...

aku banyak buat part time masa belajar dulu.











tapi duit tetap habis buat pegi panjat gunung.

oranglidi said...

"tapi hidup ni bukan macam makan nasi saja"

-hadui.. maknanya selama ini anggapan wa salah? ish2..

crazy_labelle said...

kawin la dgn anak datuk

Amal said...

sampai ayat makan nasi aku baca dgn muka serius.
tapi aku terus tergelak lepas ko ckp pilihan lain.

aku pon tgh berjimat.
:D

i'msosupernotcool said...

wow..
belanja bijak..
hebat..

Luna said...

aku siries tak reti bajet. gila ikut nafsu ;(

ps: jumpa kau esok! yay!

bias® said...

seluk poket siapa?

cikmemy said...

arghhh,..perit tol kalau nk bajet mknn..susah giler.

FAA said...

hidup bukan umpama nasik?

nice wisdom babe!
i love dat part!

hans said...

aku cuba berjimat tapi xpernah berjya bila dkt shah alam nih
hahaha