to be or not to be - william shakespeare

kecil2 dulu kalau orang tanya nak jadi apa, aku jawab nak jadi doktor, jurutera dan saintis. terutamanya waktu darjah lima dan enam; bila si guru menyuruh mengisi kolum2 cita2 pilihan dalam buku rekod sekolah.

mula tingkatan satu di sekolah berasrama penuh, otak hanya fikir main, main, main. aku bukan spesis budak yang akan homesick di malam hari dan sebagainya. apa perlu, setiap minggu dapat makan sedap2 berpiknik bagai dan stok makanan atas loker tak pernah habis.

di situ aku sangat aktif. walaupun masih belum menunjukkan diri sebagai seorang yang banyak cakap, tapi orang senang cam aku. senior2 cakap, 'ala, budak yang paling suka senyum tu'. comel bukan? ya, ya. aku tahu.

yang aku musykil ialah waktu itu, tika itu, aku sibuk dengan pelbagai aktiviti yang jika diberi pilihan waktu sekarang, sentuh dengan hujung kaki pun aku tak mahu. jawatan sini sana.

segala benda aku ada nama aku. contohnya nama di kedudukan sepuluh teratas setiap kali ujian selaras atau peperiksaan akhir semester. ya, ya. hebat bukan? awal2 pagi selepas subuh di hujung minggu aku sudah bersiap sedia comel2 di meja kelas menyiapkan tugasan apa2 yang perlu.

tapi tak bertahan di sepanjang pengajian di situ pun. ini tak penting, teruskan baca. jangan berhenti di tengah jalan; nanti kena langgar.

satu saja aku paling benci; buat nota sejarah. aku tiru rakan sebaya atau salin sebijik2 dari buku teks. serius tak tipu aku salin setiap ayat yang tertera di situ. kemudian buat ombak2 dengan pensel warna dan pen2 glitter pinjam dengan kawan. sampai sekarang aku tak reti dan malas nak belajar buat nota.

"ini pilihan saya!", nada macam dalam iklan.

dan kalau tak silap aku ada saja ketikanya aku bercita2 mahu jadi seorang penyanyi kecil2 comel dahulu. dan aku rasa situasi sewaktu kecil itu berulang lagi kerana sekarang pun aku semakin comel dan baik sopan.

aku tak dapat keluarkan lirik2 dari flybaits - mengapa perpisahan yang kau pinta dari otak sebenarnya. tiba2 jadi karangan entri sepanjang ini pula. kalau nak sedapkan ayat aku ni, aku nak je sebut 'celaka!'. tapi sebab aku sopan lagi comel, aku cool2 saja.

fuhh2; cau. (sing a love song - tak nak tiru encik cool, fu fu)

12 comments:

penaberkala said...

klu soklan time 1st dau skolah plg susah nk jawab bila soal pasal cita2 lah,hak3
jenuh nak reka
nk bagitau hok lekeh2 takut keno suko
relo bagi hok ganah2

Anonymous said...

aku benci sama sejarah, banyak menda nak kene ingat, semua sbjct baca, aku fail.

h.a.n said...

nota sejarah...
upah orang suh buat ;)

i'msosupernotcool said...

aku ingat kawan aku dlu cita2 nk jd imam besar masjid negara..
sekarang?
aku xley ckp ape2..
sbb da lost contatc..
serius nih..
da lost contact..
huhu

fu fu~ la..
style..

sharamli said...

time f1 sampai skg asyek h0msick..

kamo0 bagus..xpenah h0msick

Anonymous said...

ko nak cakap ko cool ker
hehe

Pisey said...

to nuar.

aku nok jadi tukang cat kot dulu.haha.sedak napok nghe duk ngecat!

la la la.

Pisey said...

to dobot.

ish.pemalas betul!
haha.

aku pun benci sej n geo.
nasib je pmr oke.

then sej jadi suka sbb trpaksa tym fom4'5.aku xminat bio kim fzk +math.ape macam?gagaga.

kena la at least baca yg bole baca.haha.

pai asek dpt a je.
sbb aku sopan la ni.

la la la.

Pisey said...

to han.

hoh!
aku lebih rajin dari ko.

dah lama aku tahu.

Pisey said...

to imsosupernotcool.

haha.mawi pun bukan nak jadi imam masjid negara ke?ke tak.aku tak tahu sgt gosip2 ni.

aku nak jumpa ko!
nak lawan cakap neh;

"fuhh2",ada style lah.

kah3

Pisey said...

to sharamli.

haha.tu cerita zaman kecil ni.dah besar ni aku homesick 24jam apa cerita babe?

keh3
tu namanya kamu sorang yang manja.
aww~

anak bongsu kan?
aha.
sama la kita.

Pisey said...

to abg fatt.

ehem2.ko bila nak kapel ngan cik la la la.haha.

aku mmg cool!